Sods par ceļa nedošanu gājējiem un sabiedriskajam transportam

Sēšanās pie stūres daudziem cilvēkiem liek justies kā supervaroņiem, taču tas nav pareizi un var izmaksāt dārgi. Ceļa nedošana gājējiem vai sabiedriskajam transportam var izmaksāt pat 70 eur. Ja nav, kur likt naudu, noziedojiet to kādam labdarības pasākumam.

Kāds ir sods par ceļa nedošanu gājējiem ?

Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu (149.6.2. pants) sods par ceļa nedošanu gājējiem, autovadītājiem tiek uzlikts sods 15 eurs – 70 eur apmērā, kā arī tiek piešķirti 2 soda punkti. Tieši tikpat liels sods tiek piemērots arī par ceļa nedošanu transportlīdzekļa vadītājiem, kuriem ir priekšroka.

Ņemot vērā transportlīdzekļa masu un potenciālo bīstamību, krietni mazāks sods par līdzīgiem pārkāpumiem tiek piemērots velosipēda un mopēda vadītājiem. Minimālais sods ir 7 eur, bet maksimālais 30 eur. Kopumā sodi ir pietiekami lieli, lai apstātos pirms gājēju pārejas, nevis uzspiestu gāzes pedāli nedaudz stiprāk, kā tas bieži novērojams, piemēram , pie bijušā Aviācijas institūta, Lomonosva ielā, Rīgā.

Kāds ir sods par ceļa nedošanu sabiedriskajam transportam ?

Apdzīvotās vietās sabiedriskajam transportam – autobusiem, trolejbusiem un maršruta mikroautobusiem ir piešķirtas īpašas privilēģijas – atsevišķas braukšanas joslas un priekšrocība, uzsākot braukt.

Saskaņā ar Administratīvo pārkāpumu kodeksu  (149.6.3.) sods par ceļa nedošanu sabiedriskā transporta vadītājam, kas sāk braukt no apzīmētās pieturas ir 17 eur līdz 70 eur. Papildus tam vaininiekam tiek piešķirts arī viens soda punkts. Par laimi likumdošanā ir vismaz daļēji novērsta iespēju trolejbusu un autobusu vadītājiem pielietot savas iespējas ļaunprātīgi. Šo transportlīdzekļu vadītājiem ir pienākums pārliecināties, ka viņiem dod ceļu. Pretējā gadījumā par pārkāpumu tiek piemērots sods 10 Ls līdz 50 Ls apmērā un papildus tiek piešķirts viens soda punkts. Praksē gan policija vairumā gadījumu nostājas sabiedriskā transporta vadītāju pusē, ja vien nav redzams klajš autobusa vai trolebjusa vadītāja pārkāpums.

Vērīgi lasītāji būs pamanījuši, ka neesam pieminējuši tramvajus, kas arī ir pieskaitāmi pie sabiedriskā transporta. Attiecībā uz tramvajiem spēkā ir īpaši noteikumi, kas reāli nozīmē, ka tramvajam gandrīz 100% vienmēr ir taisnība.  Savukārt ārpus apdzīvotām vietām sabiedriskajam transportam nekādas īpašas pierkšrocības nav paredzētas, tādēļ tos var apdzīt pat tad, kad tie jau rāda, ka uzsāks braukšanu no sabiedriskā transporta pieturvietas.